تبلیغات
زیست شناسی شهر تهران - ال کارنیتین

ال کارنیتین

یکشنبه 7 دی 1393 05:29 بعد از ظهر

نویسنده : گروه زیست شناسی شهر تهران

ال کارنیتین در بدن از ترکیب دو اسیدآمینه لیزین و متیونین ساخته می شود.سلولهای بدن برای سنتز کارنیتین به ویتامین های B3,B 6,c(نیاسین) نیاز دارند. اما می توان آن را از منابع غذایی مانند: گوشت قرمز،لبنیات و آواکادو نیز دریافت کرد. غذاهای گیاهی منبع خوبی برای این ماده نمی باشند.

نام کارنیتین از ریشه ی لاتین کارنیس به معنی گوشت گرفته شده است که این انتخاب به دلیل آن است که منابع غذایی این ماده انواع گوشت و لبنیات می باشند. نیاز به این ماده همانند کراتین از دو منبع برنامه ی غذایی و یا سنتز درونی بدن تأمین می گردد. لازم به ذکر است روزانه حدود ۶۰ میلی گرم کارنیتین از طریق ادرار یا مدفوع از بدن دفع می گردد.

کارنیتین همانند کراتین به میزان قابل توجهی در عضلات اسکلتی یافت می شود

وضیفه اصلی آن در بدن کمک به سوخت و ساز وتبدیل غذا به انرژی می باشد. کارنیتین این عمل را از طریق انتقال اسیدهای چرب بلند زنجیره به داخل میتوکندری ها جهت بتااکسیداسیون آن ها انجام می دهد. از طرف دیگر مصرف چربی ها به عنوان منبع انرژی موجب صرفه جویی در مصرف گلیگوژن عضلات گردیده و با حفظ ذخایر گلیکوژن به تأخیر در بروز خستگی ورزش کار می انجامد.

این آمینواسید ، قوای مغزیتان را تقویت می کند. درواقع، استیل-ال-کارنیتین می تواند تأثیرات آلزایمر را در بدن کُند کند. تحقیقاتی نشان می دهد که موش های آزمایشگاهی که از این ماده استفاده کردند در تست های حافظه بهتر عمل کردند. اما چرا؟ اینطور به نظر می رسد که کارنیتین با بالا رفتن سن در بافت ها کاهش پیدا می کند و تاثیر برخی از غشاهای هسته ای را پایین می آورد. این ماده به ویژه در کسانی که به آلزایمرمبتلامی شوند، بسیارکم است.وقتی این ماده راکه دربدن روبه تحلیل بوده است رابه آن برسانیم، عملکرد مغز و شناختتان بهتر خواهد شد.

استیل-ال-کارنیتین همچنین در کمک به ذخائر بدن و تولید انرژی نیز موثر است و همه ما می دانیم که داشتن انرژی کافی در یادگیری امری حیاتی است. این مکمل را نیز مثل سایر مکمل ها نیازی نیست با دوز بالا مصرف کنید تا از کلیه ی فواید آن بهره مند شوید. اما مصرفتان باید ثابت و پایدار باشد.




دیدگاه ها : نظرات
آخرین ویرایش: یکشنبه 7 دی 1393 05:30 بعد از ظهر